پسمانی ما از نادانی ماست
نوشته از: الهه افتخار نوشته از: الهه افتخار

پیش از اسلام هنگامی که تاریکی های جهالت همه جا را فرا گرفته بود، در سرزمین مکه نوری تابید که تمام جهان را به پاکی و روشنایی ایمان و دانش خود منور گردانید و هستی را معنای دیگری بخشید و در مدت کوتاه در بیست و سه سال بشرآنوقت را به درجه کامل و تکامل واقعی آن رسانید که بر شاهراه ترقی و پیشرفت قدم نهادند .

تمام مسلمانها باور دارند که دین اسلام یک دین رحمانی بوده و برای تمام بشریت نازل گردیده است .

اما افسوس که امروز اکثریت مسلمانان در مقابل این رسالت الهی بی پروا اند و با وجود اینکه اسلام را به حیث بهترین راه زندگی انتخاب نموده اند ـ نمیخواهند به این پیام درست عمل کنند و با نمونه سرمشق شدن این پیام را برای آنانی هم برساند که بایشان نرسیده است .

 سوال که برای زنان مسلمان پیش می اید و یا نمی دانند که چرا اسلام  زنان را به حجاب پوشیدن امر نموده . قبل از این که در باره حجاب بحث نمایم میخواهم که بررسی نمایم در گذشته زنان موجود بسیارتحقیر شده بوده و ابتدایی ترین حقوق انسانی شان پیش از اسلام پایمال بود . مرور تاریخ حقیقت را روشن می سازد که در مدنیت های قبلی وضیعت اجتماعی ای زنان به اندازه ای وحشتبار بود که حتا از مقام انسان بودن شان هم انکار میکردند .

1- در تمدن بابل :

در مدنیت بابل زنان به حدی پست شمرده میشد که دارای حقوق مانند مردان حساب نمی شدند مثلاً اگر یک مرد ـ کدام زن را به قتل میرساند به عوض وی ؛ خانمش برای جزا کشته میشد.

 2- در تمدن یونان :

در تمدن یونان که با شکوه ترین تمدن جهان قدیم میباشد هم زنان از همه حقوق محروم بودند . به عقیده یونانیان زن سبب بد بختی انسان ها دانسته میشد و میگفتند که زن مادون انسان بوده و پست تر از مرد است . با وجود آن عفت زن گرانبها بوده و آن  را محترم می شمردند .

3- در تمدن روم : هنگامیکه مدنیت رومیان در اوج خود هم رسید یک مرد حتا حق داشت تا جان همسر خود را بگیرد .

4- در تمدن مصر:

مصریان زن را جنس بد وزیان آور شمرده و نشانه شیطان میدانستند.

5- درتمدن عربستان « جاهلی»:

قبل از اینکه اسلام در عربستان ظهورکند عربها طرف زن به نگاه حقارت می نگریستند ؛ تا جائیکه اگر دختر به دنیا میامد زنده به گور میکردند . اسلام حقوق زنان را بلند برد برای ایشان حقوق مساویانه داد و برای حفظ کرامت و شرافت و مقام انسانی شان از ایشان میخواهد که عفت خود را حفظ  کنند و قدر بدانند .

اسلام وضع اجتماعی زنان را بسیار بهتر ساخت و مقام زنان را در خانواده بلند برد و حقوق انسانی شان را 1400 سال قبل از امروز برای آنها داد .

حالا بیائیم سرحجاب :

عمومأ حجاب را اسلام  تنها برای زنان وضع و مقرر نکرده بلکه برای مرد ها هم آن را امر نموده است .

قرآن اولأ حجاب را برای مردان و بعد برای زنان بیان میکند .

خداوند در سوره النور میفرماید :

به مردان مؤمن بگو چشم های خود را از نگاه  به نا محرمان فرو گیرند و عفاف خود را حفظ نمایند .این برای آنان پاکیزه تر است . خدواند از آنچه میکنند خبر دار است.

 لهذا اولاً یک مرد ازاینکه به سوی یک زن نگاه کند و فکر بد نماید منع شده است .

آیت بعد سوره النور چنین می فرماید :

و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را از نگاه هوس آلوده فرو گیرد و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند و اطراف روسری های  خود را به سرسینه خود افگنده و زینت خود را آشکار نسازند .

حجاب کامل شامل لباس ، سلوک ، رفتار ، کردار  برخوردار از اراده و نیت شخصی میباشد. حجاب باید به صورت نا محدود رعایت کرده شود. زیرا حجاب لباس با حجاب چشم ، حجاب قلب ، حجاب اندیشه و حجاب اراده  و نیت همراه و لازم میباشد .

 دلیل این که چرا حجاب برای زنان امر شده است در این آیت خداوند میفرماید :

ای پیامبر به همسران و دختران ات و زنان مومن بگو روسری های بلند خود را بروی خویش فرافگنند هنگامیکه بیرون آیند ، این کار برای اینکه شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند ، بهتر است . خداوند همواره آمرزنده و رحیم است .(سوره احزاب)

 خداوند انسان را منحیث جانشین خود در زمین فرستاده است و خداوند انسان را اشرف المخلوقات یعنی شریف ترین مخلوق میشمارد ، این بزرگترین مقام برای انسان است.

وهمچنان خداوند ( ج ) می فرماید:

( ولقد کرمنا بنی آدم ) به تحقیق ما بنی آدم را کرامت بخشیدیم.

تمام مخلوقات در خدمت انسان است. خداوند علم را زیور انسان میداند و اولین پیام پروردگار ( اقرأـ بخوان) بود و همچنان خداوند به قلم نیز سوگند یاد میکند ، قلم یگانه وسیله برای نوشتن و نوشتن وسیله برای انتقال دانش برای دیگران و برای نسل های آدمی میباشد.

در اسلام  و ایمان ، آموختن مانند یک زنجیر میباشد که عالم اش خداوند ، معلم اش پیغمبر و شاگردانش مردم میباشد .

 وقتی به تاریخ گذشته مسلمانان بنگریم ، بنظر میرسد که با چنگ زدن به همین زنجیر مسلمانان مالک عزت و عظمت شده بودند .اما اوضاع کنونی مسلمان نقطه سیاهی است که تاریخ گذشته را لکه دار میسازد. چرا که در حقیقت همان زنجیر دانایی و آموختن و با خبری از خود و از خوب و بد دنیا را از دست داده اند .

فراتر از آن جوانان عزیز خود مان که خواهان تمدن جدید هستند ، از اصل و اساس حقیقت بی خبر و غافل مانده و به روی ظواهری که می بینند ؛  اسلام را بیهوده ، بی فایده و غیر قابل عمل خیال مینمایند.

ما باید از پیغمبر معظم اسلام ، تمام هدایات و ارشادات را به دقت و درستی بیاموزیم ، البته برای آن لازم است سواد کافی پیدا نمائیم و اوضاع عالم دیروز و امروز را تحقیق کنیم ؛ یعنی اصل و ریشه مرض پسمانده گی و بد حالی را پیدا و چاره و درمان نمائیم . بدون آن به هر قدر که دارو استفاده نموده برویم به همان اندازه مرض بیشتر و بیشتر شده می رود و ما ضعیف و ناتوان میگردیم.

امروز که وضعیت از قبل خرابتر شده و آینده و از گذشته پر خطر و تاریک به نظر میرسد ، دوام غفلت و کرخت و خاموش نشستن ما جرم است که هرگز جبران نخواهد داشت ، لیکن قبل از هر اقدام لازم است که برای کشف و شناخت  اسبابی که باعث این بد بختی ها شده است تلاش نمائیم و بر ما لازم است که قرآن را طبیب خود ساخته ؛ با آن به تمام شرایط  و شان نزول و مقصد و معنای درستش  مطابق ، عمل نمائیم.

قرآن کتاب است ؛ آموختنی است ، برای دانستن و کسب فیض کردن و قوت و ایمان پیدا کردن است !

 پس به آن رجوع نمائید! رجوع درست و دقیق و صادقانه و مؤمنانه و مطمینانه !


January 29th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي